marcerwich.reismee.nl

Het Cubaanse schaakleven

Ola!

Ik bak er helemaal niets van. Op papier heb ik vijf mindere tegenstanders gehad, maar de oogst valt erg tegen: 1,5 punt. Dit komt gedeeltelijk door onkunde, maar ik denk dat een gebrek aan passie en motivatie de dieperliggende oorzaken zijn van mijn zwakke spel. Vandaag is er een rustdag, dus eens zien of in het tweede gedeelte wel de geest krijg.

In het hotel is in ieder geval wel alles tiptop in orde. Er kan driemaal daags naar hartenlust worden opgeschept bij het lopend buffet, het zwembad is groot genoeg om baantjes te trekken en er is zelfs een fitness. Bij deze laatste ontdekking ging de hemelpoort voor me open, maar de toegangsprijs deed me helaas terug op aarde belanden. Ik ben dus weer aangewezen op alle voorwerpen die in de kamer voorhanden zijn.

Verder verkeer ik hier in het gezelschap van drie vrienden. Samen met Robbie, op vele gebieden een gelijkgestemde ziel, deel ik een kamer. Daarnaast doen Thomas en Amy ook mee, die ik al heel lang ken en bezig zijn met een half jaar durende rondreis door Zuid- en Midden Amerika. Hun aanwezigheid maakt het hier een stuk gezelliger.

Naast het schaken heb ik nog niet erg veel ondernomen. Dit komt mede doordat de slaap soms hard nodig was na een lange avond stappen. Het uitgaan is hier overigens een stuk anders dan in Nederland. Er zijn minder uitgaansgelegenheden en je moet eigenlijk via de locals weten waar je heen moet. Anders kom je in de reguliere tenten terecht, maar die hebben één gemeenschappelijk kenmerk. Het barst er van de vrouwen, hele mooie zelfs, maar het zijn zo'n beetje allemaal hoeren. Dit levert soms hilarische taferelen op; zo stonden Robbie en ik een biertje te drinken en stonden de dames in rijen dik hun beurt af te wachten. Ons Spaans gaat dus met sprongen vooruit.

Het volgende verslag zal na afloop van het toernooi zijn. Internet is voor de Cubaan niet tot nauwelijks beschikbaar, alleen in de dure hotels kun je tegen een bovengemiddeld bedrag online. Bovendien zijn de verbindingen vrij traag, dus dat werkt ook niet echt mee. Nu eens zien of ik me kleren voor minder dan vijftien dollar kan laten wassen dan in dit hotel en dan de stad in!

Hasta pronto!
Marc

Reacties

Reacties

ankie

Marc, het toernooi kan je niet meer winnen, maar je kan wel jezelf overwinnnen en voor de 100% gaan in het tweede deel. Met schone kleren aan zal het vast beter gaan. Veel succes!

Lex

Marcus, goed toeven daar zo te zien, ga zo door! Tors prima op orde, maar denk aan de ELO-puntjes! Groeten een Rob, Tom en Amy. Schaakmat!

jan

niet teveel rating verliezen mArc. zou zonde zijn!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!