marcerwich.reismee.nl

Koloniaal sprookjesland

Het is pas mijn negende dag in Mexico, maar toch ben ik nu al lyrisch over dit veelzijdige land. Misschien moet ik eens bij de Mexicaanse VVV solliciteren. Alleen even mijn Spaans wat bijschaven en de baan is binnen. Ik kan namelijk genoeg plekken aanbevelen.

Mérida is daar zeker één van. Neem vanuit Valladolid wel de 1e klas bus, want ik kreeg een busje goedkoper zo´n beetje elk tussenliggend dorp te zien. Eenmaal gearriveerd kun je zelfs als backpacker je in (relatieve) weelde baden. Jeugdherbergen met alleen slaapzalen zijn uit de tijd; hostels met wifi, gratis salsalessen en hangmatten boven het zwembad zijn helemaal 2012.

De stad zelf werpt je door haar koloniale verleden weer terug in de tijd, maar op een uiterst prettige wijze. Vooral Plaza Mayor is een lust voor het oog. De bijgevoegde foto´s vertellen het verhaal echter veel beter.

Het kleinere en aan de kust gelegen Campeche is helemaal een must-see. Lonely Planet had het over een colonial fairyland en daar is geen woord aan gelogen, met dank aan de piraten. In een ver verleden wilden zij nog wel eens huishouden in de stad. Om daar een einde aan te maken, werd een muur om Campeche gebouwd met vele bastions en kanonnen als welkomstcomité. Deze (goed zichtbare) geschiedenis maakt de provinciehoofdstad in combinatie met het schitterende centrale plein, de ´keistraatjes´ met de gekleurde huizen, de gezellige markten en het geflaneer en gejog aan de boulevard tot een prachtige bestemming.

Vannacht verlaat ik dit openluchtmuseum echter en vertrek ik naar Palenque. Een busrit van zo´n zeven uur, maar dan sta ik wel in de jungle tussen de Maya-tempels. Hoog tijd dus om mijn tas te pakken!

Adios!

Marc

PS De vele foto´s zijn voorzien van leuke info

Reacties

Reacties

ankie

de foto's zijn 'beeldig' !

Flow

Vet Harc! Ziet er goed uit daar. Snap wel dat het je bevalt in Mexico.

Peter

Harcie! Denk je nog wel aan je fitness schedule?
Klinkt er tof, foto's zijn ook mooi! (Moet ze nog wel bekijken) :)

Marc

Ja, is erg mooi. Net ruïne van Palenque gecheckt, dat is helemaal geweldig!

En oma, je kent me. Check een van de laatste foto´s...

Eveline

Superleuk Marc! Jaloersmakend :)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!